sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Rahat aina ensin

Koska mä nyt olen tällainen epärehellisten ostajien magneetti, aattelin että voisin alkaa jakamaan näitä kokemuksia vähän muidenkin tietoon, nimettömänä tietenkin, jotta voisitte sitten ottaa mallia ja toimia paremmin kuin minä. :D

Mennään vuoteen 2009 kun olin kakstoistavuotias ja juuri löytänyt foorumin ja sen myyntiosion. Tein semmoisen kivan suomenhevosen fleecestä ja pistin kympillä myyntiin. No löyty ostaja. Myyntiprosessissa meni muistaakseni hetki kun ostajan piti keräillä rahat kasaan, ja tutustuttiin siinä sitten mesessä paremmin ja juteltiin niitä näitä: hevosista ja meijän normaalista elämästä. Tyttö sitten ehotti että mä voisin laittaa hepan hänelle ensin niin saataisiin vähän nopeutettua tätä myyntiprosessia. No mun mielestä tyttö vaikutti tosi kivalta ja luotettavalta siinä vaiheessa kun olin häneen tutustunutkin jne. Suostuin tähän. Menin postiin ja maksoin kirpaisevat postimaksut: 5e. No sain tiedon että heppa oli tullut perille ja ostaja sanoi laittavansa rahat tulemaan... Noh miten kävikään kun viikkojenkaan päästä tämä ihminen ei laittanutkaan rahoja. Laitoin monia, monia viestejä asiasta, kirjoitin asiasta julkisesti myyntipalautteeseenkin mutta rahoja ei tullut ja ostaja ei vastannut, sitten hän lopulta katosi kokonaan foorumilta ja keppihevomaailmasta ainakin sillä nimimerkillä. Mulla oli ostajan nimi ja osoite mutta välimatkaa oli ainakin 300km ja rahasumma oli kuitenkin vain se 15e niin en lähtenyt sinne. Vuoden tai kaksi myöhemmin ostaja palasi foorumille ja sekä minä että muutamat muut vihaiset myyjät otettiin häneen yhteyttä yhdessä leiritopassa, sitten kun mikään muu ei auttanut, sillä hän ei vain vastannut yv vieteihin, meseen, youtubeen tai sähköpostiin, mutta sekään ei tuottanut tulosta. -en saanut rahoja koskaan takaisin. Muistan vieläkin hyvin selvästi missä ostaja asuu ja mikä hänen nimensä on, petturi ei unohdu. :D Mua harmitti tää myynti vielä vuosia myöhemminkin, ja oon kyllä vieläkin katkera kyseiselle henkilölle, vaikka oltiinkin molemmat lapsia ja siitä on jo viis vuotta.

Eli opetus on siis se että ostaja laittaa AINA rahat ensin, aina. Vaikka kuinka luottaisitte häneen, mutta todellisuus on että netissä ette voi luottaa _keneenkään_. Ja ostaja ei tule koskaan tuskin taipumaan siihen rahojen laittoon ja katoaa.

2010 tekemäni heppa, oi kun olisi vielä tota kangasta ;__; Heppa ei liity tapauksiin.

Joku saattaa nyt siellä ajatella että saattaahan myyjäkin huijata, kyllä, mutta se on vaikeampaa. Ostaja saa aina myyjän osoitteen, nimen tai tiliosoitteen, jokaisen avulla on mahdollista selvittää myyjän henkilöllisyys, myöskin se jos rahojen saapumisesta myyjälle on todisteita mutta tavaraa ei ole lähetetty - kysessä on rikos. Toinen tarina menee sitten näin että ostaja laittoi kerran rahat "tulemaan" mutta mä en koskaan saanut niitä. Sitten kun sanoin että rahat ei ole täällä niin ostaja uhkasi vanhemmillaan, poliisilla ja jatkotoimenpiteillä. Sanoin suoraan ja vastuullisesti että tehdään vaan jatkotoimenpiteet, miten ostaja alkaa niitä toteuttamaan ja sovitaanko esim. soitto vanhemmille mutta mulla ei rahoja ole. No sitten ostaja katosi. Eli luultavasti pelästyi sitä kun en uskonut huijausta ja olin tosissaan siitä että halaun oikeasti selvittää asian perinpohjaisesti.:D

Opetus oli siis että kun ostaja väittää sinun huijanneen, ota vastuu ja vaadi asian selvittämistä hyvin ja perinpohjaisesti, pyydä saada puhua hänen vanhemmilleen. Mä uskoisin että huijarit on valmiita menemään niin pitkälle että esiintyvät sähköpostissakin vanhempinaan joten suosittelen keräämään rohkeutta ja soittamaan ihan sillä puhelimessa on vähän vaikeampi huijata kuitenkaan. Tää on kyllä tosi vaikea tilanne.

Paras ratkaisu olisi käyttää kirjekuoria joihin saa seurantanumeron. Ovat paljon kalliimpia kuin tavallinen postilla lähetys valitettavasti. Esimerkiksi 300g paketin lähetyshinta on 8,50e. Mutta olisiko se sopiva hinta siitä että tiedän kirjeen menneen rehellisesti perille, eikä ostaja voi huijata minua?

2 kommenttia:

  1. Kiitos, oli kivan opettavaisia esimerkkejä :) Hassua tosiaan, miten jotkut vetääkin muita enemmän huijaajia ja muita.

    VastaaPoista